Profil konsumenta usług turystycznych zmieniał się na przestrzeni lat. Współcześni turyści młodego pokolenia są inteligentnymi podróżnikami pragnącymi przeżywać ciekawe przygody podczas swoich wypraw. Głównymi źródłami rekomendacji w wyborze celu podróży są dla nich portale społecznościowe i opinie znajomych.
Firma Amadeus opracowała raport dotyczący profilu młodego turysty, z którego jasno wynika, że bardzo dużą rolę w podejmowaniu decyzji o sposobie podróżowania i wyborze destynacji mają nowe technologie.
Kolejną cechą młodych turystów jest łatwość poruszania się w świecie internetu i mediów. Dzięki temu mogą oni planować wyjazdy indywidualnie dobrane do potrzeb. Turyści młodego pokolenia często wykupują wycieczki na własną rękę, cenią sobie dostęp do informacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych takich jak tablety, smartfony i komputery osobiste. Młodzi klienci częściej niż starsze pokolenie, przywiązują się do marek, które uważają za wiarygodne. Młode pokolenie podróżników wymaga od swojej ulubionej marki stałego kontaktu, również podczas podróży. Bardzo ważnym elementem jest dla nich dostępność informacji na każdym etapie podróżowania.
Pozytywnym zjawiskiem dostrzeganym u młodych turystów jest ich większe zaangażowanie w poznawanie świata. „Turysta” zmienia się w „odkrywcę”, poszukuje w podróży czegoś zupełnie innego. Oczekuje oferty dobranej do swoich potrzeb, zapewniającej ciekawe i inspirujące doświadczenia podróżnicze. Młody klient biura podróży lubi uczestniczyć w tworzeniu samej oferty, cieszy go wyszukiwanie nowych możliwości podróżowania.
Współczesny turysta łatwo nawiązuje interakcje społeczne. Jest bardziej otwarty na świat i nowe znajomości, lubi być w kontakcie z ludźmi, wymieniać się podróżniczymi doświadczeniami, a dzięki dostępności urządzeń mobilnych może robić to na bieżąco.
Dzięki zrozumieniu nowych trendów na rynku turystycznym branża może wprowadzać oczekiwane innowacje do swojej oferty. Rozwój technologii jest dużą szansą na dotarcie do nowych grup konsumentów i zwiększenie zasięgu działalności. W przyszłości kluczowe znaczenie będzie miał dostęp do ofert przez urządzenia mobilne, dlatego już dziś branża turystyczna powinna pomyśleć nad rozwiązaniami dopasowanymi do nowego typu konsumenta.